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[게임과 사람 센터] 그레이 게이머의 게임 인식과 이용에 대한 실태조사

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작성자 최고관리자
댓글 0건 조회 788회 작성일 22-12-06 14:33

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연구명 : 그레이 게이머의 게임 인식과 이용에 대한 실태조사 A Survey on the Grey Gamers: Game Recognition and Use


연구기간 : '21.6.1~'22.5.31 [1차년도 연구]


수행처 : 게임과 사람 센터 The Game-n-Human Center


주요내용 :


디지털게임의 역사가 반세기에 이르면서 노년 게이머는 양적으로나 질적으로나 과거보다 더욱 중요한 위치를 갖기 시작했다. 이 연구는 갈수록 중요해지는 노년층의 디지털게임 이용 양상을 면밀히 살피기 위한 기초연구로서의 목적 하에 진행되었다. 50대 후반이라는 연령대적 측면과 경제활동으로부터의 은퇴라는 사회적 측면을 아울러 드러내는 그레이게이머에 대한 서베이와 심층인터뷰를 통해 우리는 이들 세대가 한때 디지털게임 초창기의 중심이었던 최초의 게이머 세대였음을 확인하고, 노화와 은퇴라는 생물학적, 사회적 변화 속에서 캐주얼게임 친화적으로 변해가는 환경을 목격하며, 사회관계망의 일환으로 디지털게임을 받아들이고 있음을 알게 된다.


As the history of digital game reached the first half century, grey gamers has taken more significant position both in quality and quantuty-wise. This research was conducted as a fundamental research for delving into the way the elderly play digital games. As grey gamers belong to ‘the baby boom generation’, they are those around fifties experiencing retirement. As the grey gamers are in such economic and social potision, they turned out to be the first ‘gamer generation’ who slowly changed their game prefernece to mobile, casual games by survey and interview. The research drew a conclusion that the grey gamers take digital games as a part of their social network while they experience biological aging and social change. 

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