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[게임과 인지 센터] 게임이 심리적 안녕에 미치는 영향: 게임 중 정서 변화를 중심으로

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작성자 최고관리자
댓글 0건 조회 193회 작성일 22-12-06 14:30

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연구명 : 게임이 심리적 안녕에 미치는 영향: 게임 중 정서 변화를 중심으로 Effects of In Game Factor on Motivation : Focusing on Emotional Changes During Games


연구기간 : '21.6.1~'22.5.31 [1차년도 연구]


수행처 : 게임과 인지 센터 The Game-n-Cognition Center


주요내용


피드백이 동기에 미치는 영향은 그 피드백 해석에 따라 달라질 수 있다. 본 연구에서는 이러한 영향을 게임 환경에서 적용해 보았다. 이를 위해 목표의 가치성을 중시하는 ‘전념’과 목표의 달성을 중시하는 ‘진전’이라는 상태를 만들었다. 그리고 게임을 진행하면서 플레이어가 잘하고 있다는 ‘긍정적’인 느낌을 받는 상태와 못하고 있다는 ‘부정적’인 느낌을 받는 상태로 나누어 플레이어의 동기와 정서가 다른지 확인하였다. 그 결과 ‘부정적’집단에서 ‘전념’상태보다 ‘진전’상태에 더 높은 수준의 동기를 보였다. ‘긍정적’집단에서는 두 상태 모두 차이 없이 중간 수준의 동기를 보였다. 이에 목표상태와 긍/부정 피드백 사이의 관계가 중요하다는 점에 대해 논의하였다.


The effect of feedback on motivation can vary depending on how the feedback is interpreted. This study aimed to examine how feedback is interpreted in the gaming environment. To manipulate this interpretation, we created a state of ‘Commitment’ and ‘Progress,’ where ‘Commitment’ emphasizes the value of the goal while ‘Progress’ emphasizes the value of achievement. In addition, participants were divided into two groups; one group received ‘positive’ feelings by getting the sense of doing well, while the other received ‘negative’ feelings by getting the sense of doing poorly at the game. Through the manipulations of the state and the feeling, we explored how the participant’s motivation and emotion were affected. The result indicated the ‘negative’ group to be higher in motivation when put in the ‘Progress’ state, but the ‘positive’ group did not show any difference regardless of the state. Therefore, it is suggested that the relationship between the target state and the positive/negative feedback should be considered important. 

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